Alapige:
Jak 1,16-21
Ne
tévelyegjetek, szeretett testvéreim: minden
jó adomány és minden tökéletes ajándék onnan felülről, a világosság Atyjától
száll alá, akiben nincs változás, sem fénynek és árnyéknak váltakozása. Az ő akarata szült minket az igazság
igéje által, hogy mintegy első zsengéje legyünk teremtményeinek.
Tanuljátok
meg tehát, szeretett testvéreim: legyen minden ember gyors a hallásra,
késedelmes a szólásra, késedelmes a haragra, mert
az ember haragja nem szolgálja az Isten igazságát. Ezért
tehát vessetek el magatoktól minden tisztátalanságot és a gonoszság utolsó
maradványát is, és szelíden fogadjátok a belétek oltott igét, amely meg tudja
tartani lelketeket.
A kép forrása itt található |
Mi alapján változok? A kérdésre biztosan van, aki sokféle választ tud adni, és van, aki talán egyet sem. Sőt! Sokan vannak olyanok is, akik azt mondják magukról, hogy nem változnak. Ők már csak ilyenek maradnak… Nekik van egy rossz hírem: a viselkedés-tudomány már régen bebizonyította, hogy ez lehetetlen. Tudunk változni, ha akarunk. Illetve ha nem akarunk, akkor mélyül, tovább romlik a rossz szokásunk, és vele az életminőségünk… Ez is változás.
Mi alapján változok? Erre a
kérdésre keressük majd ma a választ, előbb azonban
azt nézzük meg, hogy mi alapján tesszük fel a kérdést! Jakab sokaknak írja levelét, amiből hallottuk a mai igehirdetési igét. Ebből kifolyólag nem egyetlen közösség konkrét kérdéseit vizsgálja meg, hanem olyan témákat hoz elő, amik sokakat érdekelnek. Módszerként az elmélet helyett a viselkedést, a cselekedeteket helyezi előtérbe. Vagyis nem konkrétan az evangéliumról beszél, hanem az evangéliumból fakadó tettekről.
azt nézzük meg, hogy mi alapján tesszük fel a kérdést! Jakab sokaknak írja levelét, amiből hallottuk a mai igehirdetési igét. Ebből kifolyólag nem egyetlen közösség konkrét kérdéseit vizsgálja meg, hanem olyan témákat hoz elő, amik sokakat érdekelnek. Módszerként az elmélet helyett a viselkedést, a cselekedeteket helyezi előtérbe. Vagyis nem konkrétan az evangéliumról beszél, hanem az evangéliumból fakadó tettekről.
Adottak az ottani
gyülekezetek, ahol a Jézus feltámadása utáni korban az emberek előtte más
vallások követői voltak. Teljesen új nekik
ez a világ. Ezért beszél nekik Jakab arról, hogy Jézus szeretetéből változás
ered. Ilyen példát mond: „legyen
minden ember gyors a hallásra, késedelmes a szólásra, késedelmes a haragra,
mert az ember haragja nem szolgálja az Isten igazságát”. Ha tehát Jézust
követem, akkor változik például a haragos helyzetek kezelése az életemben.
Jakab előtte azt írja, hogy „minden jó adomány és minden tökéletes ajándék onnan felülről,
a világosság Atyjától száll alá, akiben nincs változás, sem fénynek és
árnyéknak váltakozása”. Tehát Istentől kapjuk a jó adományokat és
tökéletes ajándékokat. Tőle, aki nem változik, mert tökéletes. Így is
mondhatnánk: a változás ajándékát attól kapjuk, aki soha nem változik.
De álljunk meg! Miért kellene egyáltalán változni? Ha
Isten így is végtelenül szeret bennünket, miért öljünk energiát abba, hogy máshogyan
gondolkodjunk és cselekedjünk? Ha már leéltünk néhány évtizedet, és kialakult
világlátásunk és reagálási szokásaink vannak, miért kellene változtatnunk
rajtuk?
Mielőtt a miértre válaszolnék, szögezzünk le valamit!
Olyan nincs, hogy nincs változás! Ami élő, az folyamatosan alakul, mozdul,
formálódik. Tudjuk, hogy a sejtjeink állandó megújulásban vannak. A kézfejünkön
például 28 naponta új bőr keletkezik, a többnyire láthatatlan hámlás során. Még
a legnagyobb lábujjunkon is egy év alatt teljesen új köröm nő, a hajunkat
pedig, ahogy vágatjuk, a hosszához képest egy idő után teljesen másik hajunk
lesz. Attól, hogy mi nem érezzük, állandóan változik az, ami élő. Csak a
folyamatos változással ugyan olyanná formálhatjuk, mint előtte volt…
Egy hat jelenetes epizódról látunk képet magunk előtt.
Az elsőn emberünk őszintén imádkozik, hogy „Uram, kérlek oltalmazzál!” A
másodikon, elindul, élni az életét, amikor is hátulról fejbe találja egy kő. A
rajz ívéből látszik, hogy eléggé fájhatott neki. A harmadik képen már
keservesen sír: „Miért, Uram, miért?” Hiszen ő imádkozott! Isten mégsem védte
meg.
Mielőtt tovább néznénk a képeket, álljunk meg! Ez
ugyanis az a pont, amikor eldől, hogy mi alapján változunk. Két módot határozunk
meg, úgyhogy könnyű lesz majd válaszolni a kérdésre. Emberünk vagy a jelenlegi
benyomása alapján változik, vagy kinyitja a látómezőjét (perspektíváját),
körülnéz, és ez alapján változik majd. Az elsőnél ott állna egyhelyben, csak a
fájdalmával foglalkozva, és úgy változna, hogy egyre keserűbb lesz. A
másodiknál a fájdalom enyhülése után körbefordulna, és keresné a kő, a baj
forrását. Ez esetben nyitott lenne arra, hogy a történet nem annyi, amennyit ő
felfog belőle.
Emberünk a másodikat választja: szétnéz. Bár nagyon
fájhat a feje, vállalja, hogy talán olyat lát, ami aktívan meg fogja
változtatni. Látjuk az arcán, hogy nagyon meglepődik. A következő kép már ezt a
nyitott perspektívát mutatja. Ha csak egy pillanatra merne odanézni, akkor
csupán annyit szűrne le belőle, hogy Jézusnak köze van ahhoz, hogy eltalálta
egy kő, ráadásul a hátát mutatja neki. Na, ebből lehet igazán jó gellert kapni
a megkeseredéshez! De ha az utolsó képen emberünk közben meghallja és
feldolgozza Jézus kérdését, akkor rájön, hogy másról szól a történet. Jézus
ugyanis nem hátat fordított neki, hanem az őt támadó kövek felé fordul, hogy
fel tudja fogni az ütésüket helyette. És nem ő dobta meg, vagy hagyta megdobni,
hanem ezt mondja: „Sajnálom, hogy egy eltalált. Jól vagy?”
És hogy mik röpködnek? Akkora kőtömbök, hogy némelyik
nagyobb, mint emberünk feje. Ehhez képest a vétkes példány csak egy apró
kavics.
Mi alapján döntök? A szűk látómezőm alapján, amiben
jogosan haragszom (mint Jónás, az elszáradt tök mellett ülve), vagy kitágítom a
perspektívát, és ezt engedem hatni?
Szeretett testvéreim! Biztos vagyok benne, hogy mindannyiunk
lelke számos kőtől fáj. Van, amikor pontosan ismerjük az eredetet, és van,
amikor csak a hatását érezzük, de nem tudjuk behatárolni az eseményt. Talán
tudjuk, talán nem, de hihetetlen módon megváltoztatnak bennünket ezek a
„kődobálós” fájdalmak. Változunk tőlük.
Az elsőre könnyebb út az, hogy maradunk a szűk látókörnél,
és jogosan haragszunk. Sajnáljuk magunkat, és a világért sem engedünk egy
jottányit sem a nézőpontunkból. Később azonban sokkal több munkánk lesz vele.
Talán hihetetlen, de hosszú távon őrült sok erőt emészt fel az, hogy ugyan
abban a helyzetben tartjuk magunkat. De ez csak az egyik fele! A másik az, hogy
közben tönkremegy a lelki közérzetünk, az egészségünk, a szeretetkapcsolataink,
a munkára való képességünk és minden más is. Aki aztán egyszer csak úgy dönt,
hogy már változni akar belőle, annak hatalmas erőre lesz szüksége. De nagyon ne
ijedjen meg emiatt senki! Van remény! Mindjárt megnézzük.
Aki a másik módot választja, és kitágítja a perspektíváját,
az látszólag a melósabb utat választotta, mert nem benne marad egy helyzetben,
hanem kész dolgozni rajta. Hosszú távon viszont kevesebb munkája lesz belőle.
Jobb lesz a lelki közérzete, az egészsége, a szeretetkapcsolatai, a munkára
való képessége és minden más is. Végeredményben az a helyzet, hogy bár az
elején látszólag a hosszabb, melósabb utat választotta, a gyakorlatban ő ússza
meg „olcsóbban”.
Már csak egy valami maradt hátra. Megválaszolni a kérdést,
hogy mi a reményünk azokban a helyzetekben, amikor a szűk látókört választjuk.
A kérdés így pontos: „Ki a reményünk?” A válasz: Jézus, aki önként vállalja a
szenvedést. Aki keresztbe tett testtel áll a kőtömbök előtt. Ő, aki gyógyult
sebeket hord a testén, és nekünk is gyógyulást kínál saját sebeikre.
Szeretett testvéreim! Mindannyian változunk. Hol az egyhelyben maradással mélyítjük el a problémáinkat, a beszűkült látómezőben, hol megmozdulunk, és a tág perspektívában nyitottak vagyunk arra, ami a valóság. Ma mindannyiunknak felteszi Isten a kérdést, hogy mi melyik módon szeretnénk változni? Ő mindegyikben ott lesz, és vigyáz ránk. De nem mindegy neki, hogy engedjük-e formálni magunkat, vagy egyre megkeseredettebbek leszünk. Ő megváltani szeretne bennünket. Ámen.
Szeretett testvéreim! Mindannyian változunk. Hol az egyhelyben maradással mélyítjük el a problémáinkat, a beszűkült látómezőben, hol megmozdulunk, és a tág perspektívában nyitottak vagyunk arra, ami a valóság. Ma mindannyiunknak felteszi Isten a kérdést, hogy mi melyik módon szeretnénk változni? Ő mindegyikben ott lesz, és vigyáz ránk. De nem mindegy neki, hogy engedjük-e formálni magunkat, vagy egyre megkeseredettebbek leszünk. Ő megváltani szeretne bennünket. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése