(Igehirdetés a miskolci Kossuth iskola reggeli áhítatán 2022. február 28-án.)
Alapige: 5Móz 30,15-18a
"Lásd, én ma eléd adtam az életet és a jót, de a halált és a rosszat is. Ezért parancsolom ma neked, hogy szeresd az Urat, a te Istenedet, járj az ő útjain, tartsd meg parancsolatait, rendelkezéseit és törvényeit, és akkor élni és sokasodni fogsz, mert megáld téged az ÚR, a te Istened azon a földön, amelyre most bemégy, hogy birtokba vedd. De ha elfordul a szíved, és nem engedelmeskedsz, hanem eltántorodsz, más isteneket imádsz és azokat tiszteled, kijelentem nektek már most, hogy menthetetlenül elvesztek."
A mai napon
folytatjuk tovább „Eltájolva” című sorozatunkat. Emlékeztek még? Úgy csinálunk
például, mintha még az Éden kertjében élnénk. Mintha tökéletesnek kellene
lennie a világnak. És valóban, bár tudom, nekem is újra és újra emlékeztetnem
kell magamat erre. A napokban is így jártam. Zokon vettem, hogy valami nem
működött jól, holott előtte mindig minden flottul ment. Pedig ez a világ
egyáltalán nem tökéletes. Viszont mivel ezt várjuk el, még sokkal többet
sérülünk, mint kellene.
Beszéltünk
már ennek kapcsán a következményekről is. Emlékeztek? Csak szeretnénk következmények nélküli világban élni. Ma ezeket a
gondolatokat fűzzük össze és lépünk belőlük tovább. Így szól hozzá a központi
gondolat: Az Isten nélküli életnek következményei vannak.
Alapigénk
Mózes 5. könyvéből való. A 40 éves pusztai vándorlás végén van már a nép. A
honfoglalás küszöbén állnak. Ekkor Mózesen keresztül elmondja nekik Isten, hogy
az ígéret földjén is meglesz mindennek a következménye. Különösen annak, hogy
Istenhez tartoznak-e, vagy elfordulnak tőle. Ha továbbra is Istennel maradnak,
akkor az életet és a jót választják. Ha azonban elfordulnak tőle, akkor a
halált és a rosszat.
Ilyenkor
sokan olyasmit mondanak, hogy igazságtalan emiatt az Isten. Talán meglepődsz,
hogy nem próbállak ennek az ellenkezőjéről meggyőzni. Az a Te meggyőződésed.
Szabadságod van rá. Pusztán gondolkodni hívlak. Pál apostol azt mondja egy
helyen, hogy „Minden szabad nekem, de nem minden használ.” Szabad Neked is így
gondolkodnod. Viszont jó, ha minél teljesebben végiggondolod akkor ezt. A
választásodnak ugyanis következménye van. Ha Isten nélkül akarsz élni, akkor
megteheted. De ne csodálkozz majd mindazon, ami utána jön. Az a Te választásod
következménye lesz. Nem ér rá hárítani a felelősséget amiatt, ami a Te döntésed
miatt alakul úgy, ahogyan.
John
Lenonnak, a Beatles együttes egyik tagjának nyilvánítják azt a gondolatot, hogy
„Megpróbáltalak levegőnek nézni, de rájöttem, hogy levegő nélkül nem lehet
élni.” Ő a szerelemre mondja ezt. De mint oly sokszor, ami a szerelemre igaz,
az a hitre is igaz. Istent is megpróbálhatod levegőnek nézni. De ő ott van
mindenhol, mint a levegő. Ha pedig nem akarsz levegőt venni, akkor annak
ugyebár következményei vannak. Nem a fuldoklással kezdődik. Nem vagyok
biológus, de azért tudok néhány tünetet. Fejfájás lép fel, fáradtság, a
végtagok kékülése. Sem a szervek nem kapják meg a megfelelő mennyiségű oxigént,
sem bármi más része a testnek. Megpróbálhatsz tehát levegő nélkül élni, ám
annak következményei lesznek.
Ti, diákok,
nem tudom, hogy utaztatok-e már Trabantban. Eredetileg hátul nem volt bennük
biztonsági öv. Ha nincs biztonsági öv az autóban, és baleset van, elvárhatod
Istentől, hogy védjen meg lehetőleg minél több következménytől. Hogyha azonban
van működő biztonsági öv az autóban, és Te nem kötöd be magadat, akkor semmi
jogod sincsen arra, hogy Istent hibáztasd, hogy miért nem vigyázott Rád jobban.
Mind a két
példa ugyan azt jelenti. Az Isten nélküli életnek következményei vannak. Ezért
tart ott a világunk, ahol tart. Különösen Európában. Kontinensünkön, ami egykor
a keresztyénség bölcsője volt, ma már csak emléke van meg ennek. Fájdalom, de
már nem beszélhetünk keresztyén Európáról. Ennek a következményeit éljük. Nem
büntetés ez, hanem valóban következmény. A fenti példák alapján úgy is
mondhatjuk, hogy nem jut elegendő oxigén sem személyenként, sem társadalmakként
a szervezetünkbe. Kapkodjuk a levegőt, egyre hibásabban működnek a szerveink és
kékülünk a kíntól. De Istent tesszük felelőssé érte. Vagy a másik példával
fogalmazva, nem kötjük be magunkat a kezünk ügyében lévő biztonsági övvel.
Balesetek viszont mindig vannak. Mi viszont meg vagyunk sértődve, hogy miért
nem vigyázott ránk jobban az Isten, holott egyénenként és társadalmilag sem
használtuk az ott lévő biztonsági övet.
Ahogyan
Mózesen keresztül mondta Isten a népnek, elénk adja az életet, a jót és az
áldást az egyik oldalon. A másik oldalon pedig a halált és a rosszat. Mi
döntünk a két oldal közül. Te döntesz. Melyiket választod? Istennel élsz, vagy
Isten nélkül? Mindegyiknek következményei vannak. Ámen.
Zseniális prédikáció. :-)
VálaszTörlésKöszönöm, hogy olvashattam! :-)
Istené a dicsőség!
TörlésJön a következő is.
... Jucusé is! :-)
Törlés