Alapige:
Máté 25,31-46
Jézus mondja: „Amikor
pedig az Emberfia eljön az ő dicsőségében, és vele az angyalok mind, akkor
odaül dicsősége trónjára. Összegyűjtenek eléje minden népet, ő pedig
elválasztja őket egymástól, ahogyan a pásztor elválasztja a juhokat a
kecskéktől. A juhokat jobb keze felől, a kecskéket pedig bal keze felől
állítja.”
„Akkor
így szól a király a jobb keze felől állókhoz: Jöjjetek, Atyám áldottai,
örököljétek a világ kezdete óta számotokra elkészített országot. Mert éheztem,
és ennem adtatok, szomjaztam, és innom adtatok, jövevény voltam, és
befogadtatok, mezítelen voltam, és felruháztatok, beteg voltam, és
meglátogattatok, börtönben voltam, és eljöttetek hozzám. Akkor így válaszolnak
neki az igazak: Uram, mikor láttunk téged éhezni, hogy enned adtunk volna, vagy
szomjazni, hogy innod adtunk volna? Mikor láttunk jövevénynek, hogy befogadtunk
volna, vagy mezítelennek, hogy felruháztunk volna? Mikor láttunk betegen vagy
börtönben, hogy elmentünk volna hozzád? A király így felel majd nekik: Bizony,
mondom néktek, amikor megtettétek ezeket akárcsak eggyel is a legkisebb
atyámfiai közül, velem tettétek meg.”
„Akkor
szól a bal keze felől állókhoz is: Menjetek előlem, átkozottak, az ördögnek és
angyalainak elkészített örök tűzre. Mert éheztem, és nem adtatok ennem,
szomjaztam, és nem adtatok innom, jövevény
voltam, és nem fogadtatok be, mezítelen voltam, és nem ruháztatok fel, beteg
voltam, börtönben voltam, és nem látogattatok meg. Akkor ezek is így
válaszolnak neki: Uram, mikor láttunk téged éhezni vagy szomjazni, jövevénynek
vagy mezítelennek, betegen vagy börtönben, amikor nem szolgáltunk neked? Akkor
így felel nekik: Bizony, mondom néktek, amikor nem tettétek meg ezeket eggyel a
legkisebbek közül, velem nem tettétek meg. És ezek elmennek az örök büntetésre,
az igazak pedig az örök életre.”
A kép forrása itt |
Ma arról gondolkodunk együtt, hogy Jézus
folyamatosan azon dolgozik, hogy gyógyítsa szenvedéseinket. Ezt pedig elsősorban
emberek által teszi. Induljunk két amerikai fiú megtörtént esetével!
A középiskola alatt a legjobb barátok
voltak. Így kezdődött a barátságuk: egyikük a suli kezdete előtt
jött ki az új tankönyveivel az épületből. Nála volt mind, a kezében felstócolva. Amikor meglátta ezt néhány srác, elkezdték piszkálni, a könyveit pedig szétdobálták. Aztán odajött egy fiú, aki leállította őket. Innentől végig barátok voltak. Aztán különböző főiskolára mentek. Azt a fiút, akit piszkáltak a többiek, a diplomaosztón felkérték arra, hogy ő mondjon beszédet a végzős évfolyam nevében. Arról beszélt, hogy azzal a tudással, amit itt megszereztek, legalább egy ember életét érintsék meg. Használják jóra! Ekkor elmesélte, hogy mi történt vele, amikor kezdte volna a középiskolát. Öngyilkos akart lenni. Nem akarta azonban azt, hogy amikor az anyukája megtalálja, ebben a helyzetben még át kelljen vennie a tankönyveit, így előbb bement értük az iskolába. Jött kifelé, kezében a könyvekkel, és belekötött néhány srác. Ez is meggyőzte őt arról, hogy semmi értelme az életének. Ekkor jött egy fiú, aki kiállt érte és megvédte. Ő pedig, ahogyan megérezte azt, hogy számít valakinek (aki nem is ismeri), feladta öngyilkossági szándékát.
jött ki az új tankönyveivel az épületből. Nála volt mind, a kezében felstócolva. Amikor meglátta ezt néhány srác, elkezdték piszkálni, a könyveit pedig szétdobálták. Aztán odajött egy fiú, aki leállította őket. Innentől végig barátok voltak. Aztán különböző főiskolára mentek. Azt a fiút, akit piszkáltak a többiek, a diplomaosztón felkérték arra, hogy ő mondjon beszédet a végzős évfolyam nevében. Arról beszélt, hogy azzal a tudással, amit itt megszereztek, legalább egy ember életét érintsék meg. Használják jóra! Ekkor elmesélte, hogy mi történt vele, amikor kezdte volna a középiskolát. Öngyilkos akart lenni. Nem akarta azonban azt, hogy amikor az anyukája megtalálja, ebben a helyzetben még át kelljen vennie a tankönyveit, így előbb bement értük az iskolába. Jött kifelé, kezében a könyvekkel, és belekötött néhány srác. Ez is meggyőzte őt arról, hogy semmi értelme az életének. Ekkor jött egy fiú, aki kiállt érte és megvédte. Ő pedig, ahogyan megérezte azt, hogy számít valakinek (aki nem is ismeri), feladta öngyilkossági szándékát.
Megrázó történet, hogy öntudatlanul
mekkora segítséget tudunk adni. De nézzük teljes horizontjában a
mondanivalóját, az igével együtt!
Előző héten elhangzott, hogy a
mostani három vasárnap – ítélet, reménység és örök élet – alapigéi Máté evangéliumából
vannak. Egy hosszú szakasz különböző részei, amikben Jézus a végső időkről
beszél. Saját emberi életében azonban számára is utolsó időről van szó. Ebben a
mai részben különösen is. Ez zárja ugyanis a szakaszt. Utána kezdődik a szenvedéstörténet,
nagycsütörtökkel.
Jézus királyként beszél magáról. Amikor
majd „újra eljön dicsőségben, ítélni élőket és holtakat”, ahogyan a Níceai Hitvallás mondja, akkor majd az angyalok összegyűjtenek elé mindenkit.
Jézus pedig elválasztja a juhokat a kecskéktől. Számos értelmezés van arra
nézve, hogy mit jelképeznek a juhok, és mit a kecskék. Nem megyünk most bele
ezekbe. Megelégszünk annyival, amennyit Jézus mondott: „én ismerem az én
juhaimat”. A juhok tehát a hozzá tartozók szimbólumát jelentik, a kecske pedig
ezek szerint annyit jelent, hogy mivel nem juh, nem tartozik Jézushoz.
Jézus ül a trónuson. Egyik keze felé
állítja a hozzá tartozó „juhokat”, a másik keze felé a hozzá nem tartozó „kecskéket”.
A „juhoknak” ezt mondja: „éheztem, és ennem
adtatok, szomjaztam, és innom adtatok, jövevény voltam, és befogadtatok,
mezítelen voltam, és felruháztatok, beteg voltam, és meglátogattatok, börtönben
voltam, és eljöttetek hozzám”. Ők pedig nem értik a dolgot. Hiszen nem
tették ezt meg Jézussal. Ő azonban így válaszol: „amikor
megtettétek ezeket akárcsak eggyel is a legkisebb atyámfiai közül, velem tettétek
meg.”
A másik keze felől álló „kecskéknek” pedig
azt mondja: nem törődtetek velem, amikor szükségem volt rá. Ők sem értik a
dolgot. Hiszen nem látták őt. Nekik így válaszol: „amikor nem tettétek meg ezeket eggyel a legkisebbek közül, velem nem tettétek
meg.”
A helyzet nyitjához nézzük meg a
pálfordulást! Saul, későbbi nevén Pál apostol, minden megtesz azért,
hogy elfogassa és megveresse a krisztushívőket. Sőt, ha lehet, meg is ölesse
őket. Amikor emiatt megy nagy buzgalmában Damaszkuszba, az úton megjelenik neki
Jézus, nagy fényességgel, és ezt kérdezi: „Saul, Saul, miért üldözöl engem?” Saul
pedig nem érti. Ő embereket üldöz, nem Jézust. Alapigénk nyomán így felelhetünk
erre: amikor az enyéimet üldözöd, engem üldözöl.
Itt viszont Jézus nem csak az övéiről
beszél, hanem mindenkiről. Mindenki, aki szenved, számít neki. Ezt mondja: „éheztem,
és ennem adtatok, szomjaztam, és innom adtatok, jövevény voltam, és
befogadtatok, mezítelen voltam, és felruháztatok, beteg voltam, és
meglátogattatok, börtönben voltam, és eljöttetek hozzám.” Ezek a szavak csak
másodlagosan lehetnek a szeretetszolgálat himnuszává. Elsődlegesen teljesen
mást jelentenek. Saul-Pál története rávilágít arra, hogy ha valaki szenved –
legyen akár éhező, szomjazó, jövevény, ruhátlan, beteg vagy börtönben lévő –,
akkor Jézus vele szenved. Nem kerüli el a figyelmét semmi sem. Minden
szenvedővel együtt szenved. Együtt szenvedt péntek éjjel is a párizsi
áldozatokkal és menekülőkkel. Együtt szenved a gyászoló hozzátartozókkal. De
együtt szenved az elkövetőkkel is, akik mintha nem akarnánk gyógyulni szenvedéseikből,
hanem lángra lobbantják azt.
Szeretett testvéreim! Olyan Jézusunk van,
aki nem adja fel a küzdelmet értünk addig, amíg nem tud segíteni szenvedéseinkben.
Folyamatosan azon dolgozik, hogy nekünk segítsen. Valamiért azonban úgy
döntött, hogy nem természetfeletti csodákkal teszi ezt meg, és nem látható
angyalokat küld, két fehér szárnnyal. Úgy döntött, hogy embereken keresztül ad
enyhülést. Egy ismeretlent arra indít, hogy segítsen az utcán annak, aki rosszul
lesz. Egy általunk nem kedvelt szomszédot arra indít, hogy ő érdeklődjön
irántunk egyedül, amikor a rokonaink nem nyitják ránk az ajtót. Nem nyugszik
addig Jézus, amíg nem tud enyhíteni a szenvedésünkön. Ő szinte akciótervet készít.
Először a pillanatnyi fájdalomcsillapításon dolgozik, aztán fokról fokra azon,
hogy ne elnyomjuk – és ezzel eltegyük későbbre – a szenvedésünket, hanem
megengedjük, hogy ő begyógyítsa. Nemcsak éveken, de évtizedeken keresztül képes
dolgozni ezért. Feldolgozatlan halálesetek, túlzott családi szigor, erőszak,
elutasítás, gúnyolás, kihasználás. Mind-mind végtelen sebet tud ejteni rajtunk.
Ezeknek pedig már csak következményei azok, amikor egy levegővételt is
sértésnek érzünk.
Egy életen át képesek vagyunk vajúdni a
szenvedéseinkben. Hol nagyon kínlódunk, hol éppen kevésbé érezzük. Hol sejtjük,
mitől szenvedünk, hol titkoljunk magunk elől. Mintha lenne egy saját, külön
bejáratú poklunk, amiben időről-időre alá kell szállnunk.
Mit csinál mindeközben Jézus? Folyamatosan
azzal foglalkozik, hogy embereket küldd hozzánk. „Legális” fájdalomcsillapításra, és hosszú távú gyógyulás felé vezetve. Ezt pedig lépésről lépésre
teszi. Hol olyan könyvet ajánl, ami egy sor jó folyamatot indít be, hol
találkozunk valakivel, aki nagy hatással van ránk. Máskor bekapcsolódhatunk
valamilyen önismereti alkalomba, vagy váratlanul sóvárgunk valamilyen elfoglaltság
után, ami aztán a segítségünkre lesz.
Egyszerű, hétköznapi helyzetek. Embertől
emberig. Közben mégis csodát hordoznak. Jézus ugyanis folyamatosan embereket
indít felénk, hogy először enyhítse, aztán gyógyítsa szenvedéseinket. Kérdés,
hogy ezek az emberek betöltik-e szerepüket, és eljut-e hozzánk egy-egy üzenet.
Ez az ő felelősségük. Ha nem történik meg, akkor ő újra és újra küldd felénk
valakit. Akkor is, ha mi nem értettük meg az üzenetet.
Minket pedig mások felé indít. Egyszerű,
hétköznapi helyzetekben. Ha nem töltjük be a szerepünket, az a mi felelősségünk.
Ő folyamatosan azon fog dolgozni, hogy attól még annak a valakinek enyhüljön a
szenvedése. Mert mindig lesznek ismeretlen fiúk, akik meg merik védeni
társaikat, amikor azoknak éppen szanaszét dobálják a könyveit. Ezzel pedig nem
csak ott védik meg őket, hanem akár az életüket is megmentik.
Reménység vasárnapja van. Ennek alkalmából
ma Jézus bepillantást enged nekünk abba az állandó folyamatba, amivel szenvedéseinket
enyhíti. Ez a mi reménységünk. Ő velünk szenved, és a gyógyulásunkért embereket
küld hozzánk. Közben pedig mi is gyógyíthatjuk mások szenvedését. Élő reménység
ez. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése